Facebook Liven pitämisen ABC

mitä pitää tehdä, että voi pitää Facebook Liven?

Voit tehdä Facebook Liven mobiililaitteilla, tietokoneella tai sitten voit tehdä lähetyksen laadukkaammalla kalustolla (kamera, mikit ym.), kuten studiollamme. Käytännössä Facebook Liven voi “laittaa päälle” suoraan silloin kun liven aika on tai sen voi ajastaa etukäteen.

Minne Facebookissa kannattaa lähettää – tapahtumaan, ryhmään, sivulle?

Facebook itse suosittaa lähettämään Facebook Liven suoraan sivulle (“Page”).

Kun lähetät livelähetyksen (Facebook Liven) sivulla (“Page”), käytettävissäsi on enemmän työkaluja kuin jos lähettäisit ryhmään tai tapahtumaan. Vain sivulla julkaistaessa voit ristiinjulkaista livelähetyksen myös muille sivuille yhtäaikaisesti. Pääset halutessasi kiinni myös tarkempiin kävijätietoihin Facebookissa olevan Creator Studio -työkalun kautta, jos julkaiset livelähetyksen sivun kautta. Halutessasi voit myös rajoittaa livelähetyksen tietylle alueelle tai ikäryhmälle. Facebookin lisätiedot ja ohjeet livelähetyksiin liittyen löydät täältä.

Ajastaako Facebook Live etukäteen vai ei?

Voit tehdä livelähetyksen heti tai voit ajastaa Facebook Liven etukäteen. Ajastuksen voi tehdä korkeintaan 7 päivää ennen lähetystä. Suosittelen livelähetyksen ajastamista, sillä sivusi uutisiin julkaistaan ajastuksen jälkeen ilmoitus liven lähestymisestä. Seuraajasi voivat tilata tästä muistutusilmoituksen, jotta he saavat ilmoituksen live-lähetyksesi alkamisesta kun se käynnistyy. Ajastusta varten tarvitset tilaisuuden tarkan nimen sekä lyhyen esittelyn tilaisuudesta (muutama lause riittää, mutta voi olla tilaisuuden koko ohjelmakin). Henkilökohtaisesti suosin myös ajastusta siksi, että se rauhoittaa hermoja: liven lähetykseen tarvittavat tiedot on saatavilla heti ajastuksen jälkeen, eikä tarvitse miettiä onnistuuko ajastus itse tilanteessa. Myös Facebook suosittelee etukäteen ajastusta, jos mahdollista.
Ajastuksen voi tehdä esimerkiksi Live Producerin kautta, jonka jälkeen saat lähetyksen striimiurl:n (Facebookissa: “Palvelimen URL-osoite) sekä striimiavavaimen. Jos ulkopuolinen toimija kuvaa ja lähettää livelähetyksesi, hän tarvitsee yleensä juurikin striimiurl:n sekä striimiavaimen, jottahän voi lähettää sivullesi striimiä.

Facebook mahdollistaa joko kertakäyttöisen tai pysyvän striimiavaimen käytön sivullesi. Suosi kertakäyttöistä erityisesti silloin kun lähetystä on tekemässä ulkopuolinen toimija. Mikäli annat ulkopuoliselle toimijalle pysyvän Facebookin striimiavaimen, voi hän käytännössä lähettää sivullesi liveä milloin vain. Toisaalta, jos sinulla on ulkopuolinen luottotoimija, jonka kanssa teette lähetyksiä usein, antamalla pysyvän striimiavaimen ei sinun tarvitse olla lähettämässä jokaisesta tilaisuudesta erikseen erillistä striimiavainta. Pysyvällä striimiavaimella voi lähettää kerrallaan vain yhtä livelähetystä.

Kun teet ajastusta, voit halutessasi asettaa jo suoraan menevät “ristiinjulkaisut”. Voit ristiinjulkaista striimit automaattisesti jo muillekin hallinnoimillesi sivuille, eikä ristiinjulkaisua tarvitse tehdä tällöin manuaalisesti. Ristiinjulkaisuissa voi myös tehdä pidemmälle meneviä automaatioita sivujen kesken, jos lähetyksiä on usein ja haluat aina jakaa lähetykset useammalla kuin yhdellä sivulla. Lisätietoja ristiinjulkaisusta löydät esimerkiksi täältä.

Ajastusta tehtäessä kannattaa olla erityisen tarkkana ajankohdan kanssa ja ajoittaa se mahdollisimman tarkkaan silloin kun lähetys on tarkoitus laittaa päälle. Ajoitettu livelähetys tulee nimittäin aloittaa 10 minuutin kuluessa ajastetusta alkamisajasta tai se peruutetaan Facebookin toimesta. Ajastuksen yhteydessä voit myös valita, haluatko mahdollistaa tilaisuuden upotuksen esimerkiksi nettisivuillesi. Upotuskoodin “saa irti” ajastuksen jälkeen.

Esimerkkitapahtuma: uuden tuotteen lanseeraustilaisuus

Otetaan esimerkkinä uuden tuotteen lanseeraustilaisuus. Tällaiselle tapahtumalle haluaisin luonnollisesti mahdollisimman paljon katsojia ja tekisin lähetyksen ainakin Facebookiin, jos asiakkaani olisivat siellä. Tämän lisäksi valitsisin todennäköisesti myös toisen yhtäaikaisen lähetyskanavan, esimerkiksi Vimeon. Keskitytään kuitenkin nyt Facebookiin: ensinnäkin tekisin Facebookissa tapahtuman sen sivun (“Page”) alle, millä lähetys ainakin lähetetään (ns. pääsivu). Tälle tapahtumalle kutsuisin rinnakkaisia järjestäjiä tapahtuman luonnin jälkeen, jos näitä olisi. Tapahtumaa luodessa voi valita onko tilaisuus “Verkossa” vai “Kasvotusten”, teen tässä kohden valinnan, että tilaisuus on verkossa. Tämän tapahtumasivun kautta pystyn kutsumaan tapahtumaan ihmisiä ja muistuttamaan tulevasta tilaisuudesta.

Tapahtuman luonnin jälkeen striimi tulee kuitenkin edelleen ajastaa sivulle, esimerkiksi juurikin Facebookin Live Producerin kautta.

 

***

Haluaisitko toteuttaa oman Facebook Livesi laadukkaasti studio-olosuhteissa?

Blue Screen 404 tarjoaa tarkoitukseen sopivat tilat Tampereella. Varaa aika studion esittelyyn tästä.

Hoidamme halutessasi myös tilaisuutesi ajastuksen Facebookiin.