Youtube vai Vimeo?

Kumpi striimauskanavaksi: Youtube vai Vimeo? 

Lyhyt vastaus tähän on se, että useimmiten päädymme asiakkaidemme kanssa käyttämään Vimeota. Kuitenkaan näin yksioikoista asia ei ole ja molempien ominaisuudet myös muuttuvat (ja paranevat) koko ajan. 

Molemmat vaihtoehdot ovat erinomaisia ja tuotantovarmoja vaihtoehtoja etätapahtuman striimauskanavaksi. Joudumme harvoin hermoilemaan Youtuben tai Vimeon toimintavarmuudesta. Kummassakaan ei tarvitse ladata erillistä ohjelmaa tai applikaatiota, jotta voi katsoa striimiä. Appeja kuitenkin on tarjolla, jos sellaisesta tykkää. Pääideana molempien kautta tehtävissä toteutuksissa on, että voit striimata tapahtuman ja lähettää osallistujillesi vain linkin, josta klikata, että he pääsevät seuraamaan tapahtumaa. Yksinkertaista ja toimivaa. Sekä Vimeota että Youtubeavoidaan käyttää myös pelkkinä “striimeinä” ja yhdistää tapahtumaan esimerkiksi osallistujien osallistamiseen tai verkostoitumiseen liittyviä työkaluja erikseen (kuten Brella tai Tavata). 

Kumman siis valitsen tapahtumalleni, mikä näitä kahta erottaa? 

Nämä ovat mielestäni olennaisimpia asioita kun pohdit kumpaa haluat käyttää: 

  1. Miten helppoa kommentoinnin ja kysymisen tulisi olla?
  2. Miten tärkeää on, että lähetys on brändisi mukainen?

Youtuben plussat:

  • maksuton
  • useimmilla organisaatioilla on jo perustettu oma Youtube-tili, ei tarvitse perustaa tiliä
  • Youtube on tuttu suurelle yleisölle ja sitä käytetään jopa “hakukoneena” – sisältösi voi tulla paremmin vastaan videoiden selaajalle
  • Käyttöliittymä on todennäköisesti tuttu osallistujalle

Youtuben miinukset: 

  • Mainokset (Youtube voi suositella katsojalle videosi jälkeen esimerkiksi kilpailijasi videoita)
  • Youtube laittaa sinut “oman brändinsä” eli Youtuben brändin alle – et pääse eroon Youtuben logoista jne. 
  • Jotta voit kirjoittaa Youtuben chattiin, sinun tulee rekisteröityä Youtubeen. Vaikka rekisteröityminen on maksutonta (ja vaikka usealla onkin usein jo tili), tämä hidastaa ja jopa estää mahdollisten osallistujien kysymysten esittämisen ja kommentoinnin. Mikäli käytät kommentoinnille jotain muuta kanavaa, tämä ei silloin ole ongelma.
  • Et saa tapahtuman tallenteen linkkiä etukäteen, vaan Youtube määrittelee aina linkin vasta jälkikäteen(ja et pysty esim. lataamaan tallennetta striimilinkin “päälle”)

Vimeon hyödyt

  • Voit helposti upottaa Vimeon live-lähetyksen suoraan kotisivuillesi
  • Voit striimata monta striimiä yhtäaikaisesti (jopa 3 yhtäaikaista striimiä)  
  • Vimeossa ei ole mainoksia
  • Pystyt brändäämään kanavasi itsesi näköiseksi (logot, värit, ja varsinainen live-soitin)
  • Chattiin on helpompi kirjoittaa (ei vaadi rekisteröitymistä). Kuitenkin tämäkään ei ole täysin aukotonta: aivan kaikilla mobiililaitteilla ei chat toimi, vaan tämä saattaa edellyttää mobiiliapplikaation lataamisen laitteelle toimiakseen (suosittelen itse yleensä tässä tilanteessa avaamaan striimin tietokoneen selaimella mobiililaitteen sijaan). 
  • Tapahtuman jälkeen voit editoida lähetyksen tallenteeksi (esimerkiksi poistaa tauot) ja tallentaa uuden version saman linkin taakse, missä lähetys oli. Tällöin myös sellaiset henkilöt, jotka eivät päässeet tapahtuman aikana seuraamaan lähetystä voivat halutessaan nähdä tallenteen klikkaamalla osallistujalle tulleesta vahvistusviestissä olevaa linkkiä (olemme seuranneet tätä Vimeon analytiikasta ja tätä tapahtuu yllättävänkin usein ensimmäisen kahden viikon sisällä tapahtumasta). 
  • Tapahtuman jälkeen saat striimistä melko hyvää dataa siitä, minkä verran katsojia on milloinkin ollut linjoilla ja kuinka kauan lähetystä on katsottu jne. 

Vimeon miinukset

  • Maksullinen (870 € / v)
  • Ei niin tunnettu kuin Youtube, ihmiset eivät niinkään selaa Vimeota vain huvikseen kuluttaen vapaa-aikaansa, vaan pikemminkin tulevat “tietyn asian perässä” eli suoran linkin avulla (vs. Youtubessa sisältöön saattaa törmätä vahingossa, sillä Youtubessa vietetään hyvin paljon vapaa-aikaa)

Yhteenvetona

Usein päädymme asiakkaidemme kanssa tällä hetkellä Vimeoon. Mikäli asiakkaalla ei ole muita tarpeita Vimeon käytölle kuin yksittäisen etätapahtuman striimaus, pidämme tilaisuuden yleensä Blue Screen 404:n Vimeo-tililtä. Jos asiakkaalla on puolestaan jatkuva tarve striimeille ja/tai asiakas hyödyntää näitä videoita esimerkiksi verkkokaupassaan tai verkkokursseillaan, asiakas saattaa perustaa tässä kohden oman Vimeo-tilin, jolle striimaamme lähetyksen. Oman Vimeo-tilin avulla live-lähetykset voidaan upottaa suoraan kotisivuillesi. Autamme tässä pohdinnassa, jotta saataisiin mahdollisimman sopivat välineet ja että vältytään turhilta kustannuksilta (ja vuosisopimuksilta). Vaikka lähetys striimattaisiinkin Vimeossa, lataamme monesti jälkikäteen tallenteet organisaation Youtube-tilille.

Youtubeen saatamme päätyä lähetyksen striimaamisessakin, jos chat ei ole olennainen tapahtuman kulun kannalta (esim. tapahtumalla niin tiukka aikataulu, ettei yleisön kysymyksiä ehditä huomioimaan) ja on olennaista, että tapahtuma lähetetään asiakkaan omasta kanavasta (eikä esimerkiksi lähettäjänä voi näkyä Blue Screen 404).  

**

Haluaisitko toteuttaa etätapahtumasi laadukkaasti studio-olosuhteissa? 

Blue Screen 404 tarjoaa tarkoitukseen sopivat tilat Tampereella. Varaa aika studion esittelyyn tästä. Suosittelemme asiakkaillemme sopivat jakelukanavat ja työkalut tarpeidenne perusteella yksilöidysti.